2019. feb 26.

Használd azt a kibaltázott napkrémet, mert bánni fogod...Bali by Sun

írta: chxxx
Használd azt a kibaltázott napkrémet, mert bánni fogod...Bali by Sun

Évente két alkalommal esik meg itt az, hogy a nap 90/90 fokon áll, vagyis egyáltalán nincs az embernek árnyéka. Egyszer ősszel, amiről itt írtam részletesen (érdemes elolvasni), meg ma 12:31-kor. Arról is született már bejegyzés, hogy ez pontosan miért is történik, és miben különbözik az "otthoni naptól".

Sok barát-barátjának-a-barátja látogatott már el Balira az elmúlt pár hónapban, akik ezt nem vették komolyan. Kis emberek utolsó mondatai gyűjtemény:

- Otthon nincs most nap, csak egy kis D vitamint szedek össze előbb!

- Egy ideig nem kenem be magam, hogy gyorsabban lebarnuljak.

- Otthon is jól bírom a napot!

- Na jó, kicsit teszek a vállamra, hagyd, a hátamat elérem én is!

- Úgyis csak 10 percet leszünk a vízben!

- Csak motorozok egy kicsit! (a menetszél lehűt, és csak akkor látod a bajt, mikor már mindegy!)

A bőröd emlékezik mindenre, arra is, amit nem szeretnél! Egyszer, úgy 20 éve Miamiban kimentem a partra délután "csak egy kicsit fürdeni". Magamra dobtam a napkrémet (35-ös volt már kint akkor), kifutottam, talán fél órára, és úgy jöttem fel, hogy a bal vállamon volt 5 ujj nyom, a mellizmaim között (ahol nem ért oda a kezem, amikor átfutottam rajta) egy vörös lyuk. Másnap fordítottan krémeztem be magam és hagytam ki a többi részt, hogy szinkronba kerüljön, ha már el lett szúrva. Közepesen sikerült :-). Ehhez képest, ez van ma a bal kezemen:

img_6884_resize.JPG

20 év után is nagyszerűen látszik, hogy a vállamtól előre ment a kezem, kicsit lentebb meg az, hogy csuklótól felfelé indul a vonal, és találkozik a felsővel. Ügyi vagyok? :-)

Bár a Napnak az infra sugárzása adja a hőérzetet, mégis, az ultra-viola tartományban érkező fény az, ami a bőrünket darabokra szedi. Abból is az UV/B reagál a DNS-sel, az UV/A meg nagyjából minden sejttel. A probléma nem is azzal van, hogy a sejtek falát vágja haza, hanem azzal, hogy a DNS-t károsítja, vagy semmisíti meg (ami aztán a sejtek halálához, azaz a hámláshoz is vezet...meg előtte a hólyagokhoz miegyébhez). Nem, a mikro-sütő nem csinál ilyet, pláne a dobozon kívül, ne kergessetek ezzel az őrületbe! :-) Szóval, amikor a citokin nevű fehérjék nincsenek már rendben, a szervezet gyulladási reakcióba kezd. Ha a DNS nem sérül, akkor a sejt 4-6 óra múlva elkezdi vadul termelni a fehérjéket, és helyre is tud állni, míg a gyulladásos folyamat 1 órával a napozás után indul és 1-2 napig tart. Ha mégis sérül, akkor te leszel a legnagyobb kezes-lábas kígyó a történelemben.

Találtam a neten valakiről egy friss képet (ahogy én nézhettem ki :-)). Az üzenete: mindig kérj meg valakit, hogy kenje be a hátad!

Volt barátnőm dolgozott NAAGY kozmetikai cégnél, náluk azt mondták, hogy a faktor szám (lehet, hogy mára ez nem igaz már) minden értéke 15 percet véd, szóval egy 8-as 2 órán át. A mai krémek 50-es felett is lehetnek, szóval ez kérdéses, de irány-számnak jó, egy SPF 30-as krémmel nem tévedhetsz túl nagyot! Az ausztrál turisták például komplett gumi kényszerzubbonyokban fürdetik a gyerekeiket errefelé, az arab hijab-burka csomagolásról már ne is beszéljünk...ellenben hatékonyak.

A barnulás egy teljesen másik folyamat. Ebben a melanocita nevű sejt melanin-t termel (ettől barna a hajad meg a szemed), eljuttatja a sérülés alatt lévő sejteknek, akik a pigmenteket a sejtfalra pakolják, hogy védjék magukat. Szóval, a barnulás is sejtkárosodás, bocsánat mindenkitől, aki szoliba jár és még pénzt is fizet ezért :-).

A másik kérdés, hogy nem elég, ha a bőrödet kintről kened. A DNS által elnyelt sugárzást benlülről is lehet csökkenteni. A bőrben rengeteg olyan molekula van (lehet, ha teszel bele), ami képes akár regenerálni a sérüléseket, akár saját maga elnyelni azokat. Az égés oxidáció. Mint amikor tüzet raksz. Ha sokat fekszel a napon, egészen úgy fogsz kinézni, mint egy szén rúd. Ha a bőröd tele van oxidációt ellentételező anyagokkal: ld. antioxidánsok (meglepő, nem?), akkor a bőröd 1) nem ég le annyira 2) regenerálódik hamarabb.

Meg a krémek is... Van itt két fajta, amit használok. Az első egy 10 éves krém Amerikából (ritkán használtam), ami 50-es, és az összetevők között szinte semmi nincs. Olajos zselé anyag, meg egy napfény blokkoló vegyület, és vége. Ezt használtam akkor is, mikor ujjlenyomatosra égtem. A másikban meg van vagy 15 féle oxidációt csökkentő anyag, vizes hordozó anyag, ami aloe-verából van. Mindkettő másra képes. Az egyik blokkolja a napot, de nem regenerálja a bőrödet, a másik meg (remélhetőleg) igen. Ja, mosolygós dolog, hogy 6 éve voltunk egy hajós körúton a trópusokon, két éve meg egy pár pont itt Balin, mindketten ezt a második krémet használtuk, és arról panaszkodtunk utána, hogy fehéren mentünk haza...szóval, ez sem a jó megoldás, ha már nyaralni jössz! :-) 

Régen, én folyamatosan leégtem vörösre az első nyári napon és napokig feküdtem utána lábujjhegyen (vannak valahol képek is róla :-)). Mivel a bőr aktuális elenálló képessége mérhető kb. 2 perc alatt, rájöttem, hogy szarul áll a helyzet, és elkezdtem javítani rajta, ettől a problémától teljesen függetlenül. 2-3 hónap alatt sikerült is. Aztán 2-3 nyár is eltelt, mire tudatosult bennem, hogy a bőröm "elfelejtett" leégni és amikor pirossá válik, és régebben hámlani kezdett másnap reggelre, akkor ez a folyamat nem megy végig, hanem szépen vissza fordul az eredeti állapotra...ennek már 10 éve és mindig rendben van, pedig csak annyit tettem, hogy 2x-re emeltem az ellenálló képességét a bőrömnek. Lehet, hogy véletlen egybeesés volt, de nekem gyanús. Szóval, tudom, hogy uncsi, de "egyé' több zőcséget és kend be magad rendesen"!

A poszt remélhetőleg pont 12:31-kor jelenik majd meg, amikor is az a jóképű ott fent a legrövidebb úton juttatja el hozzánk a sugarait. Ilyenkor még a légkörben amúgy elnyelődő UV/C is ide tud érni, hiszen ilyenkor a legkisebb az út a Földet védő buborékon keresztül...tehát, irány a PART! :-):-)

Szólj hozzá

Érdekességek Indonézia Strandok Bali