2019. júl 01.

Ördögráják Lembongan szigeténél

írta: chxxx

Már közel egy éve nézünk farkasszemet Lembongan szigetével, ami Sanur partjaitól 25km-re fekszik nyugati irányban. Minden este lehet látni azt a kevés fényt, ami a szigeten zajló életet mutatja.

Egy szép napon aztán elegünk lett belőle, hogy "majd egy szép napon átmegyünk", és anyukámmal a hónunk alatt nekiestünk a hullámoknak. Eleve izgalmas volt, hogy ő Ubudból jött külön, egy reggeli gyűjtő fuvarral, amiről a jegy vásárlásakor kiderült, hogy nem biztos, hogy jár, nem biztos, hogy elegen lesznek rajta és különben is vegyünk két jegyet, mert annyi a minimum. Még így is bőven a fele volt a taxinak, szóval megérte. Ellenben, meglepően jól működött.

A hajóra két fajta jegyet lehet látszólag kapni: "helyi lassú hajó", "gyors hajó (fast boat)". Az első 100.000 Rp a második 200.000 Rp egy irányban. Ellenben, mindent megpróbálnak elkövetni, hogy ne az elsőre vegyél jegyet. A bódé előtt ott áll a helyi hazudó ember, aki azt mondja, hogy "nem jár minden nap, és már nem is igazán jár", tehát vegyél drágább jegyet. Ez félig igaz...elmondom később, hogy melyik fele.

A hajóba a beszállás vizes lábbal történik, a hajó hősei a fejükön cibálják be a csomagokat a hullámok felett, tehát papucs a nyerő, és a magassarkú semmiképpen. Le lehet mászni a hajóhoz sziklákon, egyenesen a térdig érő tengerbe, majd fél óra hullámlovaglás következik a kikötőbe.

Fontos: három kikötője van a kis szigetnek. 1) a főváros Jungutbatu, 2) Mushroom beach, ami egy kisebb nyaraló rész és 3) a hátsó oldalán még egy kikötő van. Meglepő lesz, de ahova vesszük a jegyet, oda visz csak a hajó. Mi rögtön sikeresen egy parttal arrébb kötöttünk ki, olyan jól bejött a hajnali ijesztgetés. A szigeten egy tele platós autóval a fuvar kb. 100-150e Rp és van belőlük bőven. Ettől még a teljesen megéri motort bérelni, ami 60-70e Rp naponta.

Találtunk egy szenzációs szállást a tengerparton, Sanurra néző erkéllyel, mellette medencés étteremmel, wifi-vel, mindennel, napi 3000 forint / fő áron. Imádtuk.

A szigeten több látványosság is van, 2-3 napot simán el lehet bóklászni további hajózás nélkül is. Ez azért fontos, mert a helyi ipar jól láthatóan arra van ráállva, hogy elvigyenek a sziget mögötti még nagyobb szigetre búvárkodni mindenkit. Minden hajó erre készül egész este...erről álmodik susogó hullám ágyán. Ez további 2-3 napot ad a lehetőségekhez. Mi maradtunk a fenekünkön a két estényi út miatt.

Lembongan (is) egy korall zátonyon van, 2-300 méterre a parttól közel körben húzódik és védi a hullámok egy részét. A programok ezen a zátonyon túl kezdődnek. Északon található a Manta Point, ahol, ördögráják laknak. Egyszer kiúsztam, de a zátony után olyan erős volt a sodrás, hogy még most is ott úszok, ha nem fordulok vissza gyorsan. Ellenben, elég megakasztó látvány, amikor az ember szeme sarkából látva mozogni kezd valami, ami egy két méteres manta képében úszik keresztbe pár másodperc múlva. Jól néz ki, amikor egy fekete törölköző végig vonaglik a zátonyon, szépen, kimért lassúsággal.

Van egy nagyszerű szálloda az út csücskében (Mahagiri Resort), ahol fejenként 200e Rp fogyasztás mellett kapunk ágyat, törölközőt, medencéket és finom ennivalókat. Egy nap program simán a pihengetés és fényképezkedés itt.

Ha tovább megyünk az "északi úton keletnek", akkor a mangrove erdő zsákutcájába futunk, ahol fejenként 50e-ért elvisznek minket csónakázni a dél-amerikai szagú folyó-dzsungelbe. A fővárostól délre a sziget gerincén átkelve jutunk el az emblematikus Sárga Hídhoz, ami összeköti Lembongant Ceningan szigetével. Egy csörgő-zörgő fém híd, amin két motor fér el egymással szemben haladva, mégis, szinte mindenki megáll megörökíteni, valahogy romantikus (én vezettem, így nem fényképeztem).

Ceningan szigetén jobbra fordulva egy sor étterem és bár fogad minket közvetlenül a tenger partján és sokuknak medencéje vagy esetleg ingyenesen használható kis csónakja is van egy ebédért cserében. A sziget déli végén rejlenek a csodák. A "The Old Tree at Nusa Ceningan" nevű helyen dagálykor sziklákon felrobbanó hullámokkal szelfizhetünk az elengedhetetlen, fáról lógó hintával együtt, míg "Mahana Point"-on egy bárból ugrálhatunk 4-5 méterről a robajló hullámokba (dagálykor, 25e Rp / ugrásért), miközben jobbra hullámlovasok próbálják megszelidíteni a habokat.

Nyugati irányban látszik Nusa Penida szigete. A két sziget közötti szorosban pedig ömlik keresztül a rengeteg víz. A látvány alapján, szerintem, látszanak azok a több száz méteres hullám vonalak is innen, amik olyanok, mint egy patak felületén a fodrok, csak baromi nagyban. Mennyi energia... Egy hajós mondta, hogy itt, egyes helyeken, vitorlával és segéd motorral is alig tudott szembe menni az áramlással.

Visszaérve Lembonganra, keletnek haladva körbe tudunk menni vissza a fővárosba. Az örökzöld címszavakat keressük, ha le akarunk térni az útról, mint: Sunset Bay meg Dream Beach. Van, ami sosem kopik el...

A tengerben a másik érdekesség, hogy vannak Baliról hajós társaságok, akik ki sem kötnek a szigeten, hanem saját úszó szigeteik vannak csúszdákkal-midennel és a víz szerelmeseit célozzák Baliról. Van víz alatti séta búvár sisakban (bárki számára, veszélytelen), meg lehet üvegfenekű félig tengeralattjáróval csodálni a zátony élővilágát. Ki akartam úszni egyszer a hajóig, de végül sosem volt rá elég idő...majd legközelebb.

A gerinc teteje környékén van egy temető, elég kicsi, nem tudjuk milyen vallásúak csinálják, de érdekesen nézett ki, hogy a sírkövek fölé esernyőket tettek ki, gondolom a nap ellen...vagy mi másért?

Hogy ezt a kagylót hol szedték össze? És mekkora lehetett a gyöngy? (parti étterem)

Na, amit az elején ígértem. Szóval, a nagy igazság az "olcsó hajóról", hogy létezik, csak nem jár! Jól hangzik? Annyi van, hogy tényleg nem jár, de a szolgáltatás létezik, hogy a helyiek ne legyenek lerabolva annyira egy-egy útért. Meg lehet venni egy-két helyen a jegyet, amit az állami szolgáltató befoglal a "gyors hajók" egyikére. Általában a szállásokon érdemes megkérdezni. A parton a vissza jegy ára 350e Rp, mi meg kaptunk belőle 140e-ért. Ez a hosszú hétvége is gyorsan elszállt, mint minden évszak itt Bali szigetén...ha tetszett, küldd el másoknak is, hátha eljönnek megnézni! :-)