2019. jan 25.

Autóvezetés a káoszban - Bali by car

írta: chxxx
Autóvezetés a káoszban - Bali by car

Béreltünk egy autót 3 napra. Nos...a budapesti közlekedés egész békés dolog. Javaslat: ne tedd! Bérelj sofőrrel együtt...

Kezdjük az autóval. Mindjárt az elején feltűnik, hogy beülés után a kormány helye üres. Először csak úgy odakapja az ember a tekintetét, amikor a megszokott helyen egy pár láb van a műszerfalon, vagy odapillant, hogy a másik sofőr látja-e az érkezését, és a szék teljesen üres.

Miután megtaláltuk a jobb oldalon  a kormánykereket és elhelyezkedtünk, magunknak azt mondogatva, hogy a kerek kormány a jobb oldalon is kerek, szóval semmi gond, elkezdhetjük egyesbe tenni az ablakot.

Szóval, ha már mindenképpen bérelni akarsz, bérelj automatát. Nekem nem sikerült. Nagyjából 500-szor váltottam kettesbe az ablakemelővel a jobb kezemnél. Aljas cucc. Szintén példaértékű volt az első ablak tisztasága az út folyamán, mivel a váltó helye miatt meg van cserélve az index és a mosó kar. Gondolkodás nélkül megmostam az ablakot minden kanyarban. Gondolkodással is.

Akkor már csak az marad, hogy tényleg a suta kezemen van a váltó, de legalább ugyanúgy áll az egyes rajta. Egyébként, még úgy is váltottam az ablakkal, hogy a kezemet a váltón tartottam. 300.000 km rutinja azért beépül a jelek szerint. Kis tornázással azért hozzá lehet szokni és többnyire eltalálni a sebesség fokozatokat!

Négy hónap a motoros forgalomban azért segített a világ jobb megértésében. Így már csak az autónak való teret kellett kiszakítani a forgalomból.

Miket is csinálnak másképp Balin az autóban?

1) Az autók kiegyensúlyozott 30-cal szoktak menni a városban, lassan változtatnak irányt, nem kapkodnak, mert azt a motorosok megteszik helyettük is. Szóval, amit a tervező kiír, azt szorozd meg kettővel és jó lesz.

2) A lámpánál az autók nem indulnak el csikorgó kerekekkel, szóval budapesti béemvések hátrányban. Csak elvonó után jöjjenek ide vezetni. Megvárják, amíg a motorosok elindulnak, keveregnek, mint legyek a wc felett, és amikor már biztonságos, akkor indulnak útjukra.

3) Kereszteződésben jellemző, hogy bekapcsolják a vészvillogót, ha egyenesen akarnak keresztül menni. Ez talán azt jelzi, hogy "nem felejtettem el jelezni, szóval nem fordulok el".

4) Az autók a belső vonalra tapadva mennek (nem a szélre, mint nálunk), mivel a padkánál a motorok mennek (meg bárhol máshol is). Ha meg két sáv is van és nincs dugó, akkor meg a vonalon mennek, hogy mindenhol el lehessen férni mellettük.

5) Ha nem férsz el eléggé, jogodban áll ráhúzódni a motorokra, akár annyira, hogy nagyon, és ők erre lelassítanak és "elférnek". Nem dudálnak, nem sértődnek meg, nem anyáznak. Elférnek. Az autók is. Ha egy motoros rosszul előz, akkor lemászik mindenki oldalra szó nélkül.

6) A duda használata: "vigyázz, itt vagyok". Óvatosságból, kis dudálás. Szerintem 4 hónap alatt ha 2-3 alkalommal hallottunk "menj már a 'csába" típusú dudát.

7) Az elsőbbség adás szabálya: aki előbb ott van, annak van elsőbbsége. Na, ezt megnézném Budapesten :-)

Érdekes élmény volt. Teljesen biztos, hogy másodszorra már rutin feladat lesz, de így elég szórakoztató volt kezdő vezetőnek lenni a rengetegben.

Szólj hozzá

Közlekedés Bali