Bali - Élet(veszély) a motoron
Indonézia nemzeti állata a motor. A KRESZ nem igazán létezik, ellenben van egy (Balin) buddhista megközelítésük, aminek a fő üzenete: ha meg kell halni ma, nem probléma :-).
KRESZ á la Bali:
1) Mindenki a rossz oldalon vezet (bal), még hetek után is simán besorolok néha a szembe oldalra. (50.000km motorozás után a megszokás a nagyobb úr.) Emiatt balra tarts is van, meg kis ívben balra kanyarodás.
2) Jobb kéz szabály, elsőbbség, lámpa, tábla, zebra: vannak, de nem léteznek. Simán befordul úgy balra eléd valaki, hogy még csak bele sem néz a tükörbe. A piros lámpa inkább csak irányadó (nekem tetszik, Krétán tanultam vezetni annak idején, amikor még nem volt EU és szabályok, jó móka volt).
3) Dudálás. Otthon, ha meghallod a dudálást, legtöbbször az követi, hogy: "a jó ku..... anyádat, mit csinálsz?". Ahányszor meghallom itt, össze is rezzenek és nézem, hogy mit rontottam el. Ehelyett, a duda itt azt jelenti: "hahó, itt vagyok, maradj a seggeden!". Engem is beleértve, mindenki áramlik a forgalommal. Amikor valaki előzni akar, dudál egy-két kicsit, mert a visszapillantó tükrök aztán mindent mutatnak, csak hátulról nem sokat.
(Ha a képek nem láthatóak: jobb klikk a linken + megnyitás)
4) Sebesség. Az utak minősége közepes. Kicsit letojglisan építkeznek. Ha kilóg egy akna-fedő, hát kilóg, ha van 10 centi mélyen lefolyó fedő, hát ott van. Te meg úgy érzed magad, mintha rodeón lennél. Az "autópályáktól" eltekintve az átlagos sebesség 30km/h körül van, amikor 40-re gyorsítasz, érzed már a hajad lobogását, 50-nél meg egyenesen a szabadság végtelen érzése fog el, ahogy suhannak a fák! Otthon, ha a motorom 60 km/h alatt ment, eldőlt...
5) A "robogó" 110-150ccm méretű, vagyis otthoni léptékkel A1 (azaz majdnem nagy motornak számít). Itt ez van mindenkinek (lenti képen: gimnázium belső parkolója). A 12 éves gyerek ugyanúgy megy vele, mint a nagymama sarongban (helyi népviselet). Ez azt is jelenti, hogy nem csak egyedül lehet rajta ülni (otthon a kis motoron igen).
5/a) A motoron lehet ülni egyedül, vagy ketten. A hármat szádra ne vedd! Hacsak nem folytatod a Te számolásodat négyig (Gyalog Galopp). Hárman maximum akkor utaznak, ha mind felnőttek, és a motor elbírja valahogy. Ennél többen meg kizárólag akkor, ha legalább kettő ebből 3-4 éves gyerek, az egyik esetleg a kormány mögött állva kapaszkodik elől, és nem lát ki a műszefal mögül, olyan pici. Ha meg kisbabával mész, egyértelmű, hogy a kezedben fogod, és a nemzeti ruhád miatt úgy ülsz a motoron, mint szoknyában a lovon, vagyis oldalasan. Teljesen biztonságos, mert amikor hátra esel, a gyerek rád fog zuhanni, szóval puhára esik.
6) A rendőrök alapvetően - és a valótlan balis internetes hírekkel ellentétben (#avalodibali) - rendesek, egy hónap alatt nem találkoztunk igazoltatással. A turista mondák arról szólnak, hogy mindig legyen nálad apró pénz (50e) egy külön pénztárcában, mert meg kell vesztegetni őket. Nos, még nem tudjuk.
7) A motor munkahely. Ahogy a képen is látszik, tisztára vas-szamarak itt a motorok. Minden van rajtuk néha: étterem, szerelő műhely, (a kedvencem) szörfdeszka (coooooool), állvány, üveglap...bármi. A rekordot talán a gázpalack szállító motoros vitte (teljesen EU konform) és az üveges benzin-palack szállító (tuti biztonságosnak tűnik :-)).
8) Motort bérelni egy hétre lehet turista áron: 60-100 USD / hét, meg "helyiként", mi például egy hónapra béreljük 40 USD-ért. Szóval, ha tudni akarod, hogy mit és hogyan, kérdezd meg! :D
9) A sávváltás/kanyarodás technikája: 100-200 méterrel a cél előtt kiteszed az indexet, és elkezdesz sodródni a célirányba, akár a visszapillantó nélkül. Az indexelő járműveknek mindenki utat ad, teljesen érdekes. Az az íratlan KRESZ szabály itt, hogy aki hátul van, az látja a másikat, és ő felelős ezért. Nincs az otthoni "nekem jár, hogy megelőzzelek és letoljalak az útról, mert én vagyok a fasza gyerek". Egyetlen alkalommal sem láttunk anyázást. Ha dudaszó van, odakapod a fejed és általában egy mosolygó arcot látsz, aki próbál megegyezni veled abban, hogy ki merre menjen, hogy mindenkinek jó legyen.
10) Otthon egy sávban nem mehet 2 motor, kivéve a rendőröket (mert ők tudnak közben rádión beszélgetni). Balin az van, hogy ha bal oldalon megy egymás mellett mondjuk 3 motor, meg előzi őket jobbról egy autó, amit előzöl te a záróvonal másik oldalán, akkor 1, de maximum 2 további motor fog téged megelőzni még jobbról. Otthon kikerülgeted a lyukakat, táncolsz a motorral, ha kell. Balin mindenki egyenesen halad és fékez, mert sosem tudhatja mi van mellette-mögötte, amit nem látott meg. Ha eléd vág egy motor vagy egy autó, akkor fékezel, mosolyogsz, elengeded és örülsz, hogy észrevetted. Nem idegbajos sofőröknek való ország!
Ki kell próbálni egyszer legalább, a folyamatos flow az utakon egy nagy élmény.