2019. aug 12.

Cégalapítás Indonéziában, avagy hogyan őszülj meg egy hónap alatt?

írta: chxxx
Cégalapítás Indonéziában, avagy hogyan őszülj meg egy hónap alatt?

Kisimult az arcom...amikor már elmúlt 1-2 hét a legvége után. :-)

Az alap helyzet itt Keleten: ha nincs helyi "jelenléted", akkor egy kedves turista vagy, aki igyon pár kókuszt és menjen csak nyugodtan haza. Ha ezen változtatni akarsz, akkor alapítani kell egy céget. Eddig egyszerűen hangzik, nem?

A pszichológusomnak majd ezt fogom mondani: Az egész egy tavaszi délután kezdődött!

Eldöntöttük, hogy alapítunk egy céget, ami általános iskolás és középiskolás diákoknak fog informatikát oktatni egy magyar licenc alapján. Irány fel az Internetre, és máris tudtunk mindent...elméletben. A valóság sokkal jobban próbára tette az idegeinket.

Az Indonéz állam igyekszik könnyűvé tenni a helyi vállalkozást és fontosnak tartják, hogy a külföldiek nem vegyenek el csak úgy lehetőséget a helyiek elől. Erre minden eszközt meg is ragadnak. Egy cég alapító tőkéje otthon 3.000.000 Ft. Itt ez a szám a helyiek számára: 1.000.000 Ft (50M IDR), aminek a 25%-át kell befizetni, vagyis 250.000 Ft-ot. Eddig jó. Ellenben, egy cég "külföldinek" minősül, ha a tulajdonosok 1%-a külföldi, szóval szinte mindig. Ekkor a célszám felemelkedik 50.000.000 Ft-ra. Huppsz. Nyilván, keresni kell egy pár helyi partnert és rájuk bízni a céget.

Viszont, a cég biztonsága kedvéért két ember kell rögtön, egy igazgató és egy felügyelő. Találtunk is egy hölgyet, akinél laktunk és ismert engem, aki hetekig próbált egy barátot találni maga mellé, aki elvállalja a második posztot. Mire készen lettünk az ügyvéddel meg a papírmunkával, vissza is mondta, és kereshettünk helyette mást. Sebaj, egy kedves barátunk és a lánya kisegítettek minket, probléma megoldva.

A cégnek már csak székhely kell és lehet beadni a papírokat. Ahhoz, hogy egy lakásba be lehessen jegyezni a cég székhelyét, az ingatlannak kell rendelkeznie egy IMB nevű papírral, amit külön kell kiváltani. Vannak olyan irodák, ahova be lehet jegyezni székhely-szolgáltatásra céget, inkább kerestünk egy ilyen irodát. Itt tényleg azt gondolják egyesek, hogy "ha a nyugatiaknak van pénze, akkor hülyék is". Kaptunk ajánlatot havi 40e forintért is (a semmire), meg havi 100e-ért is. Utóbbiakat megkérdeztem, hogy miért ennyi. Mire a válasz: mivel meg kell győződnünk róla, hogy a cég mindig beadja a bevallásait időben. Hogy mi van? Aztán, szerencsénkre, elsétáltunk az egyik Interneten talált céghez - akik előtte nem válaszoltak az e-mailekre és nem vették fel a telefont, szóval tuti jó irodának tűntek :-) - és kiderült, hogy náluk havi 25e forintért rendben is vagyunk, és még tárgyalót is kapunk havonta pár órára.

Felmentünk az ügyvédhez Ubudba aláírni a papírokat, befizetni az ember díjának a felét (150e forint) és elindítani a céges ügyeket. A papírkészítés közben mintegy mellékesen kiderült, hogy nem a fenti összegeket kell befizetnünk hanem annak négyszeresét, mert - és ekkor a közjegyző odafordult a titkárnőhöz "miért is?" - csak. Profi. Az aláíráshoz itt a következő megoldást használják:

img_7637_resize.jpg

Felajánlottunk a két ügyvezetőnek havi jövedelmet, legyen 1x. Erre a kolléga mondta, hogy a lánya szeretne 3x-et. Mondtam is neki, hogy nem lehetetlen, de jobb lenne, ha előbb elindulna a cég, utána növelnénk a béreket. Aztán két mondat között kiderült, hogy ő arra gondol, hogy egyszer kérne ennyit és utána nem. Feltettem neki a nagy kérdést: "szerinted melyik a jobb, ha kap egyszer 3x-et, vagy ha minden hónapban kap 1x-et?" Válasz: "ha 3x-et kap!"....okééééé, kifizettük.

Ekkor kiderült, hogy az ügyvéd és az céges iroda ugyan megbeszélték a dolgokat előre (rájuk bíztuk, hogy ne legyen félreértés az angollal, beszéljenek inkább indonézül), csak azt felejtették el, hogy addig nincs bankszámlánk, amíg nincs céges papírunk, addig nincs céges papírunk, amíg nincs irodánk, és addig nincs irodánk, amíg nem fizetünk, az előbb említett céges számláról. Az iroda nagy javaslata: tegyük le letétbe az összes pénzt meg az útlevelemet, akkor adnak iroda igazolást, aztán majd utaljuk is át az egész összeget, amikor kész a számla, és akkor visszaadják a letétet meg az útlevelemet. Hü? Erre elmeséltem nekik, hogy eléggé illegális az én útlevelemmel rohangászni, és két hétre nem vagyunk hajlandóak a teljes összeget letétbe helyezni, meg még utána ki is fizetni. Egy óra papírra rajzolás és magyarázás után értették meg, hogy mi a baj az ötletükkel, mi pedig inkább úgy döntöttünk, hogy kifizetjük az egészet előre, csak ne kelljen tovább beszélgetni velük.

Papírok a helyükön, következő lépés: be kell jelentkezni a helyi hatóságokhoz (mint a HIPA otthon). Mondta nekünk az ügyvezető, hogy ennek az a menete, hogy bemegy ő hozzájuk, a regisztráció ingyenes, de a hivatalnak kell adományként fizetni "szemét összeszedésre" és "környezet rendbentartásra" 20-20e forintot. Semmi gond, kérünk számlát és rendben van. Jaaaaa, de ez egy itteni kulturális dolog, hogy erről nem adnak számlát, mert akkor nem lenne adomány. He? Elmagyaráztuk neki, hogy minden adományról adnak átvételi nyugtát. Jaaaa, erről nem. Kérdeztem is tőle, hogy akkor ez megvesztegetés? Nem, ez adomány... Szóval megvesztegetés, ráadásul havonta-évente ismétlődő módon. Jól hangzik.

Végül már csak annyi volt hátra, hogy bementünk a helyi bankba, ahol mondták, hogy "csak akkor nyitnak céges számlát, ha mellé az igazgató nyit egy magán számlát is". Kérdeztem, hogy ha ezen a számlán nem lesz semmi és nem használja senki, akkor mire lesz biztosíték? Csend. Erre elmeséltem nekik, hogy ha nem nyitnak csak számlát, akkor másik bankba megyünk. Nyitottak csak céges számlát. Ehhez a számlához járt egy bankkártya is. Kérdeztük a limiteket miegyebet. Válasz: ez a kártya csak arra jó, hogy az ATM-ben le lehessen vele kérdezni a számla egyenleget. Fizetni és pénzt felvenni nem lehet vele...cool :-). Hasznos kártya.

Eltelt az idő, megjött a cég bejegyzési papírja Jakartából, jönnek az újabb kifizetni való tételek. Amikor is kiderül, ismét csak véletlenül, hogy addig, amíg az oktatási engedélyünk nincsen meg, addig a bankszámla is zárolva van, mert azt csak együtt lehet. Mi??? Otthon megalapítod a céget és kb. 3 nap múlva lehet használni az alapító tőkét a költségek fedezésére. Itt várni kell erre 2-3 hónapot? És ezt a közjegyző ismét csak nem mondta el előre. Biztosan létezik jobb is a környéken.

Most meg éppen ott tartunk, hogy lehetséges, hogy egyáltalán nem is kell az az engedély, ami miatt nem férünk hozzá a bankszámlához, mert valaki félreértett valamit. No, akkor mi lesz? Ha nem kell, de az a feltétel, akkor ki fog furcsán nézni? Jövő héten kiderül... Ja meg, ahhoz, hogy legyen a cégnek irodája, a sok egyéb papír mellett a következőre is szükség van:

img_7847.jpg

Ez az irodának otthont adó épület teljes tervrajza A/3 méretben 15 oldalon. Vázszerkezet, falszerkezet és építési leírás. Azért, hogy be lehessen jegyezni a székhelyet. Ezzel sem biztos, hogy otthon harmóniában lennénk :-).

Jó, eddig macera volt eljutni, de nézzük az előnyöket is. Indonéziában a céges bevételek és az alkalmazott nettó fizetése közötti rés, ami otthon nagyjából 50-65% (ennyi fogy el adókra a cég eladásaihoz képest), nagyjából 8-10% körül van. A könyvelőnek fél órán keresztül magyaráztam, hogy milyen tételeket keresek az adórendszerükben az otthoni alapján, mire kiderültek, hogy itt olyanok nincsenek.

Az is igaz, hogy ha alkalmazni akarsz akár csak 1 fehér embert is a cégben, rögtön meg kell emelni a cég tőkéjét a fenti számok szerint, minden egyes ember után. Rengeteg pénzért rögtön lehet élvezni is az előnyöket.

A bankszámla havi költsége kb. 1.000 forint, az utalások költsége 100 forint és az ATM felvételnél az ügyintéző erősen koncentrált egy ideig, aztán megértette, hogy mit akarunk kérdezni, és mosolyogva mondta, hogy "ja, az teljesen ingyenes". Ezúton csókoltatjuk a CIB-et, az OTP-t és a többi bankot otthon, akik ezeket a tételeket akkor emelik le, ha már csak arra gondolok, hogy telefonon át megkérdezzem tőlük a pontos időt. CIB-es utalás múltkor ide: 100 EUR-t küldtem, és 20 EUR volt az utalási költség, többet nyilván nem küldök, egy másik ismerős meg Revoluttal küldött ki pénzt, és 51USD-ből lett hirtelen 31USD, és senki sem tudja, hova tűnt a pénz. Jó cég az is, mi? Marad a jó öreg Transferwise, az (eddig) mindig a jó összegeket küldte át.

A végén még elkezdjük a tényleges munkát is :-).

Szólj hozzá

Érdekességek Indonézia