2022. aug 17.

Hogyan bérelj (vagy vegyél) motort/autót Balin - Bali by bike

írta: chxxx
Hogyan bérelj (vagy vegyél) motort/autót Balin - Bali by bike

Bali élete, a kereskedelem körforgása, az oktatási rendszer, a világ megváltása, szóval minden IS motoron történik. Közte elszórva néhány autóval (akik jellemzően a dugóban állnak). Rövidebb vagy hosszabb időre érkezve az első dolgunk, hogy kerítsünk egy jóképű motort (vagy családi igények esetén autót) magunknak.

FONTOS 1: Balin nincs "kismotor", minden jármű 100+ ccm-es tehát NEM lehet vezetni normál B (autós) jogsival őket. Pontosítás: lehet, mert fel tudsz ülni rá, csak nagyon nem szabad. Ennek sok oka van, az egyik a korrupt helyi rendőri rendszer (90-es évek Magyarországa), a másik pedig a biztosító és a milliós kórházi számlák. Szintén kötelező a NEMZETKÖZI JOGOSÍTVÁNY használata (benne az A pecséttel). A külföldi autósok 90%-nak nincs ilyenje, a motorosok 99%-nak.

img_7399b_resize.jpg

FONTOS 2: mindenki a rossz oldalon vezet! Jönnek folyamatosan szembe :-) :-). Mondogasd magadban vezetés közben, hogy bal-bal-bal, és akkor talán nem kanyarodsz be a jobb oldalra. Ha ez mégis megtörténik, akkor általában kedves mosoly jön szembe, látják rajtad, hogy szerencsétlen turista vagy, és amikor kimosolyogtátok magatokat, mindenki megy tovább. Itthon az első (rosszul) balra sorolásom eredménye rögtön egy "mi a f....t csinálsz" volt, szóval a kommunikáció minősége jelentősen eltér.

FONTOS 3: kint motorozni olyan, mint a Csillagok Háborújában az X-szárnyú jelenetek, mikor a nagy hajókat kerülgetik. Folyamatosan a címzenét dúdolgattam magamban induláskor. Mindenki megy minden irányba, a szabályok hozzávetőleges betartásával, de a fő elv: mindenkit engedjünk eljutni oda, ahova szeretne menni. Láttunk motort, ami záróvonalon autót előzött (ez voltam én), amit egy motor előzött meg, amit egy harmadik motor előzött meg (záróvonalon). Ettől még, sokkal biztonságosabb kint vezetni, mint itthon. Mindenki figyel mindenkire, van egy folyamatos hullámzása a forgalomnak...rövid idő alatt hozzá lehet szokni. A helyi normák szerint egy motoron elfér apu, anyu és a 3 gyerekük. No problemo!

img_8988_resize.JPG

FONTOS 4: tulajdonjogot motorra és autóra magánemberként helyi kaphat. Meg tudsz venni úgy motort, hogy kifizeted, és valaki más nevén van, 99%-ban ez történik. A kereskedő ezt a szolgáltatást általában adja a motor árába építve. Kisebb, automata robogót HAVI 12-20e Ft-ért kapsz, nagyobb motort úgy 30-50 között, autót meg NAPI 4-5e Ft-ért, sofőrrel együtt pedig 10e körül. A benzin meg nagyjából 200 Ft / liter (COVID alatt 130 Ft volt :-).

A rendőr csak azért állít meg, mert fehér vagy, és lehet tőled zsebpénzt kapni. De azt sűrűn. Jellemzően Canggu/Kuta területeken, vagy Sanur/Ubud-ban, beljebb általában nem foglalkoznak veled. A násztánc így néz ki: Tudod-e, hogy nemzetközi jogsi nélkül 20e Ft a büntetés (1M IDR), de ha meg most lefoglalja a motort, akkor az örsön holnap átveheted 10e Ft-ért, meg még esetleg, ha van nálad 5-10e Ft készpénz, akkor ő pont nem figyel majd oda, és beleteheted ebbe a kistáskába, vagy a rendőr-motor ülése alá, és akkor úgy teszünk, mintha nem is történt volna semmi....és puszi-pá. Nekem mindig volt nemzetközi A-m, ezért mosolyogtam rajtuk (kivéve, amikor tényleg átmentem egy piroson az orra előtt és nem volt mit magyarázkodni).

Ha balesetet okozol, és nincs nemzetközi jogosítványod, akkor a biztosító jól megvonja a vállát és nem fizeti ki. Szóval érdemes. Egyik ismerősünk ment haza a foci utáni kocsmázásból (nyilván neeeeeeem ivott), és jól belement az árokba, nagyjából 800e Ft kórházi számlával. Később "előkerült" egy kutya, ami pont átfutott előtte, és az orvos ezt írta bele a jelentésbe (kis pénz segítséggel), ezért megúszta. Szóval ne te legyél az, aki leteszteli a kórházak költség-képzési technikáit.

Itt jutottunk el ahhoz a ponthoz, amiért írtam ezt a posztot. Ma voltam nemzetközi jogsit csináltatni (mert hátha kell valahol, úgyis jó 2 évig). Bármelyik kormányablakban elkészül nagyjából negyed óra alatt. Csak bementem. Ahol megtudtam, hogy kell egy igazolvány-kép. Haza, kép fel, vissza. Ahol megtudtam, hogy 2 kép kell. Nos... Haza, kép fel, vissza. Az első nagy kérdés: - Milyen nemzetközi jogosítványt szeretnék? - Olyan szürkét. - Mármint a Bécsi- vagy a Genfi Egyezmény szerintit? - Ööööö...he? - Hova mennék? - Nézzük meg Indonéziát, úgyis ott kérik nagyon. (ügyintéző elsétált, megnézte) - Egyik listán sincs rajta Indonézia. Akkor melyik legyen? A helyes megoldás: válasszátok a Genfi Egyezményt, az 170 országban érvényes amúgy, még ha pont itt nem is, míg a Bécsi Konvenció inkább EU + Afrika néhány országában (kb. 40).

Kiderült, hogy sem az 1949-es Genfi- sem az 1968-as Bécsi Konvenciót sem írta alá Indonézia, és nem része a nemzetközi közlekedési együttműködésnek. Tehát, nincs is igazán olyan nemzetközi jogosítvány, ami elő van írva náluk...nekem úgy tűnik, hogy ez csak egy intézményesített zsebpénz-generáló megoldás, aminél tuti hibásnak érzed magad és nem vitatkozol velük, csak fizetsz.

Kis utánajárással lehet szervezni helyi jogosítványt is motorra. Ezt a rendőrség adja ki, és - minden általánosítás nélkül - láttunk már olyat, aki turista vízummal kapott belőle, pedig csak letelepedős vízumra lehetne szerezni. Ha ez megvan, akkor senki sem néz tovább semmit, hiszen "közénk tartozol". Gabiéknak az egyetem szervezett ilyen igazolványt, és a teljes csomag oktatással, órákkal, mindennel 17e Ft volt (lett volna...ha). Nem óránként 17e, hanem összesen, és 10 perc múlva kezedben a papír a fényképeddel úgy, hogy esetleg semmilyen egyéb vezetői engedélyed nincs is. Nyilván, ezek alapján nem felháborító, hogy ezeket sajnos nem lehet honosítani külföldön (itthon), bár teljesen érvényes és hivatalos iratok kint. Talán ezért is nincsenek benne a két Konvencióban :-).

Szólj hozzá

Pénz Közlekedés Motor